![]() |
| [ На главную ] -- [ Список участников ] -- [ Правила форума ] -- [ Зарегистрироваться ] |
| On-line: |
| priest WOW / Полезные ссылки / Математика вокруг mana/5 |
| Страницы: 1 |
|
| Автор | Сообщение |
|
blindmen Сообщений: 102
|
Добавлено: 06-12-2005 06:09 |
|
[size=7]1. Mana management[/size] Игра приста в рейд-инстансах строится вокруг управления маной. Когда на одну битву полного столба маны не хватает, как в Страте/Школе, то прист задумывается над новым эквипом. Стратегия управления маной строится вокруг трех столпов: нормальная регенерация, талант meditation (связанный с нормальной регенерацией через spirit) и вещи/энчанты +mana/5. Хороший гайд на эту тему: http://forums.worldofwarcraft.com/thread.a...st&T=329469&P=1 Краткое резюме: все вменяемые билды хилбота включают медитацию. На долгих битвах с непредсказуемой ротацией решает +mana/5. Из девоута присту в МС/Ony/ZG не нужна ни одна шмотка, этот сет безнадежно устарел. Хороший адд-он, помогающий оценить важность параметров int/spi/+mana/5 : MUSE. После каждой битвы он выдает резюме вида 1 int = 0.15 spi = 0.4 +mana/5 - значит в этой битве решающим параметром был Int. Математика вокруг +mana/5: +1 mana/5 = +12 маны в минуту = 0.8 Int. Казалось бы, бессмысленно качать +mana/5. Бессмысленно для коротких битв. В бою с боссом на 5 минут +1 mana/5 = 4 int. Такая шмотка как например Mindsurge Robe превращается эффективно в +53 Intellect. Mindtap Talisman = 44 Int. Неплохо. +mana/5 vs Spirit: +mana/5 работает всегда и везде. Прист не привязан к правилу 5 секунд. Медитация дает маленький бонус в сравнении с нормальным комплектом +mana/5. Спирит требует ротации, т.е. прекращения каста для восстановления столба маны. Это вопрос стиля игры и стратегии на боссах. В нашем рейде нормальная ротация возможна только на Големаге. Нужна ли - опыт показывает что вообще нет :) В любом случае, прокачанный в Spirit прист зависим от ротации, и теряет эффективность если надо часто декурсить/подлечивать. Насколько - устанавливайте MUSE и смотрите лично для вас и вашего рейда. Для меня - в битвах менее 2 минут вообще нужен сет на Int (но это совсем легкие боссы типа Lucifron), для остальных - строго +mana/5, доходит до соотношения 1 mana/5 = 4.6 Int. Замечание - баланс шмоток построен разработчиками таким образом, что обычно шмот на Spi - просто шмот на статы, лучшие вещи на +healing обычно имеют и +mana/5 бонус, то есть собирая +mana/5 сет, еще и появляется заметный бонус на +healing. [size=7]2. Шмот[/size] У приста должно быть два комплекта - обычный хилерский и на +Fire resist для некоторых боссов. Я приведу списки для лучшей синьки, шмота уровня MC/Ony/ZG и топ-энд шмота. Также указаны альтернативы для некоторых шмоток. ================== Blue healbot equip: ================== Lorespinner QUEST REWARD Lethtendris\'s Web - DM East Milli\'s Lexicon QUEST REWARD Shards of the Felvine - Felwood Mana Channeling Wand Cho\'Rush the Observer - DM North Crown of the Penitent QUEST REWARD - Houses of the Holy - Strat Baron Stormpike Sage\'s Pendant VENDOR, AV Honored Mantle of the Timbermaw CRAFT Archivist Cape of the Eagle Archivist Galford - Strat SM Mindsurge Robe Gordok Tribute - DM North Sublime Wristguards Mol\'Dar, Slip\'Kik - DM North Shadowy Laced Handwraps Baroness Anastari - Strat Baron Whipvine Cord Alzzin the Wildshaper - DM East Padre\'s Trousers Illyanna Ravenoak - DM West Boots of the Full Moon Captain Kromcrush - DM North 2x Ring of Demonic Guile Alzzin the Wildshaper - DM East 2x Mindtap Talisman Magister Kalendris - DM West ================== Blue FR equip: ================== Lorespinner QUEST REWARD Lethtendris\'s Web - DM East Magmus Stone Magmus - BRD Torch of Austen BoE Cape of the Fire Salamander Ambassador Flamelash - BRD Mindsurge Robe Gordok Tribute - DM North Dragonrider Boots Warchief Rend Blackhand - UBRS Dimly Opalescent Ring of Fire Resistance Scholomance Shadowy Laced Handwraps Baroness Anastari - Strat Baron Starfire Tiara Jed Runewatcher - UBRS Rarespawn Skullsmoke Pants Vectus - Scholomance Elder Magus Pendant Magister Kalendris - DM West Mantle of the Timbermaw CRAFT Royal Seal of Eldre\'Thalas QUEST REWARD - DM Blazing Emblem BoE Whipvine Cord Alzzin the Wildshaper - DM East Flameweave Cuffs of the Eagle Lord Incendius - BRD Оружие - есть Quel\'dorai Channeling Rod Lethtendris - DM East , он по статам равен комбе Lorespinner + Lexicon. Просто Lorespinner удобнее для использования в FR комплекте, да и получается элементарно, за квест. Starfire Tiara и Skullsmoke Pants - реально редкие дропы, но других просто нет на FR в эти слоты. Кольцо - приведено лучшее, падает редко. Есть много разных зеленых колец на FR. ================== p0rpalz healbot equip: ================== Mana Channeling Wand Cho\'Rush the Observer - DM North Jin\'do\'s Judgement Jin\'do the Hexxer - Zul\'Gurub Faded Hakkari Cloak QUEST REWARD Confront Yeh\'kinya - Zul\'Gurub Robes of Prophecy Golemagg the Incinerator - MC Boots of Prophecy Shazzrah - MC Primalist\'s Band High Priestess Jeklik - Zul\'Gurub Primalist\'s Seal Bloodlord Mandokir - Zul\'Gurub Gloves of Prophecy Gehennas - MC Circlet of Prophecy Garr - MC Pants of Prophecy Magmadar - MC Stormpike Sage\'s Pendant VENDOR, AV Honored Mantle of Prophecy Sulfuron Harbinger - MC Shard of the Scale Onyxia Mindtap Talisman Magister Kalendris - DM West Girdle of Prophecy BoE MC Vambraces of Prophecy BoE - MC ================== p0rpalz FR equip: ================== Crimson Shocker Shazzrah, Gehennas, Lucifron, Sulfuron - MC Fang of Venoxis High Priest Venoxis - Zul\'Gurub Magmus Stone Magmus - BRD Fireproof Cloak Majordomo - MC Robes of Prophecy Golemagg the Incinerator - MC Dragonrider Boots Warchief Rend Blackhand - UBRS Dragonslayer\'s Signet QUEST REWARD - Onyxia\'s Head Tidal Loop QUEST REWARD - A Hero\'s Reward, Azshara Gloves of Prophecy Gehennas - MC Halo of Transcendence Onyxia Pants of Prophecy Magmadar - MC Elder Magus Pendant Magister Kalendris - DM West Flarecore Mantle CRAFT Royal Seal of Eldre\'Thalas QUEST REWARD - DM Blazing Emblem BoE Girdle of Prophecy BoE MC Flarecore Wraps CRAFT Есть непереходящие ценности вроде Mindtap Talisman, Elder Magus Pendant, Mana Channeling Wand, Dragonrider Boots, Royal Seal of Eldre\'Thalas. Это вещи, которые прист будет носить до последних боссов BWL. Оружие - если раньше выбор был единственный, Benediction , ну и недоступный Amberseal Keeper, то сейчас добавился еще один посох - Jin\'do\'s Judgement , и комбинации Aurastone Hammer / Fang of Venoxis и Lei of the Lifegive / Milli\'s Lexicon. Выбор тут скорее не между бонусом benediction и бонусами на +mana/5, а сложностью получения любого варианта. Все являются отличным выбором. Для интересующихся привожу топовый эквип, лучшее что возможно на текущий момент, облизывайтесь: ================ High-end healbot equip ================ Halo of Transcendence Onyxia Wavefront Necklace Lord Skwol - Silithus Pauldrons of Transcendence Chromaggus - BWL Shroud of Pure Thought Flamegor - BWL Robes of Transcendence Lord Nefarious - BWL Bindings of Transcendence Razorgore the Untamed - BWL Staff of the Shadow Flame Lord Nefarion - BWL Essence Gatherer BoE BWL Gloves of Prophecy Gehennas - MC Girdle of Prophecy BoE MC Empowered Leggings Chromaggus - BWL Shimmering Geta Chromaggus - BWL Pure Elementium Band Lord Nefarion - BWL Ring of Blackrock Flamegor - BWL Shard of the Scale Onyxia Rejuvenating Gem Ebonroc, Flamegor - BWL [size=7]3. Энчанты[/size] Мое мнение - синий шмот энчантить не надо, невыгодно. Выбор хилбота: Head - Prophetic Aura Mantle - Flame Mantle of the Dawn Chest - 100 mana Cloak - 5 all resist Wrist - 4 mana/5 Gloves - трейдскил или маунт спид, для хилбота нет энчанта Legs - Prophetic Aura Boots - 7 Sta Для FR комплекта: Ноги/Голова - 20 FR Плащ - 7 FR Оружие - выбор +22 Int / +55 Healing нетривиален, зависит от эффективности +healing для вашего персонажа в конкретный момент. [size=7]4. +healing[/size] Параметр, бесполезный до эпического шмота. Параметр, важность которого растет вместе с количеством выдаваемого хила за бой, т.е. напрямую связанный с количеством маны. Реальный бонус от +healing меняется от спела - 43% для Flash Heal, 100% для Renew, 100% для Greater Heal / Prayer of Healing. Как оценить влияние +healing: прикиньте сколько хила вы выдаете за полный столб. Ориентировочные цифры - для 6к маны флешка выдаст с полного столба 18 кастов = 16000 хила. Бонус от +10 healing будет 4.3 за каждую флешку или 77 всего, переводим обратно в Инту через стоимость флешки - 28 маны = 2 Int. получается, что + 10 healing = +2 Int. Это грубая формула, дающая только порядок и для одного столба маны. Можно провести детальный анализ с учетом регенерации маны, ее количества, используемых спелов. В первом приближении - в синем шмоте с 6к маны на этот параметр можно забить. В эпиках и 8к маны примерно +10 healing = 3 Int за сжигание столба маны. В топовых эпиках хилинг начинает играть заметную роль наравне с +mana/5, если не больше. Взято с : http://flash.bugz.ru/forum/index.php?act=Post&CODE=02&f=15&t=83&qpid=1288 и http://forums.goha.ru/showthread.php?t=27593&page=5&pp=25 спасибо WildMaN'у за это)) |
|
|
blindmen Сообщений: 102
|
Добавлено: 12-04-2006 13:50 |
|
note: This was orginally posted by me under the title "Spirit vs Mana/5 Debate Ended. The Winner.." That post seems to have been lost, so here is the replacement. Sticky! Thought Proccess: I don't care where my mana comes from after I've used it. Just tell me how to regenerate the most mana in the shortest period of time! note: If you are a new priest and/or have a severe aversion to math concepts then I suggest you start with "The Idiot's Guide to Priestly Mana Regeneration" by Kierahale in post 87 on page 5. Key Concept The five second rule(FSR). The 5 second rule states that 5 seconds after your last spell cast you normally do not regenerate mana from spirit. However, you do regenerate mana from mana every 5 second gear(mp5) and you can regenerate a reduced amount from spirit by using talents and/or 3-piece trancsendence bonus. The Mana Regeneration Equation: Here is how much spirit you would need, in order to regenerate the same mana as 1 mana every 5 seconds(mp5) based on your time spent in the five second rule (FSR) 2(mp5)/5 = (spirit/4)(1 - % time spent in FSR) + (spirit/4 * % regen during casting)*(% time spent in FSR) table 1: 0% regeneration while casting(normal) mp5..........spirit........ Time spent in FSR 1.00..........160.00.......99.00% 1.00......... 16.00........ 90.00% 1.00......... 8.00......... 80.00% 1.00......... 5.33......... 70.00% 1.00......... 4.00......... 60.00% 1.00......... 3.20......... 50.00% 1.00......... 2.67......... 40.00% 1.00......... 2.39......... 33.00% 1.00......... 2.29......... 30.00% 1.00......... 2.00......... 20.00% 1.00......... 1.78......... 10.00% 1.00......... 1.60......... 0.00% Basicly this means that if you spend 99% of your combat time in the five second rule (FSR) then you need 160 spirit to regenerate the same mana as 1 mana every 5 seconds. The middle percentages are the interesting ones, as they are closer to actual boss fights. I've added that 2.391 and the percentage because that is the blizzard gear comparasion ratio. Meaning for gear of a simliar level they put about 1 mana/5 for every 2.391 spirit. So you'd need to spend about 67% of your time non-casting to regenerate the most possible mana with any given comparable gear. table 2: 15% regeneration while casting(meditation or 3-piece transcendence) mp5..........spirit.........Time spent in FSR 1.00......... 10.67........100.00% 1.00......... 6.81......... 90.00% 1.00......... 5.00......... 80.00% 1.00......... 3.95......... 70.00% 1.00......... 3.27......... 60.00% 1.00......... 2.78......... 50.00% 1.00......... 2.42......... 40.00% 1.00......... 2.39......... 39.00% 1.00......... 2.15......... 30.00% 1.00......... 1.93......... 20.00% 1.00......... 1.75......... 10.00% 1.00......... 1.60......... 0.01% Now here is the same type of table but this time we have 15% regen from spirit while casting. See the explaintion at the end of table 3 table 3: 30% regeneration while casting (transcendence and meditation) mp5..........spirit......... Time spent in FSR 1.00......... 5.33........ 100.00% 1.00......... 4.32......... 90.00% 1.00......... 3.64......... 80.00% 1.00......... 3.14......... 70.00% 1.00......... 2.76......... 60.00% 1.00......... 2.46......... 50.00% 1.00......... 2.39......... 47.30% 1.00......... 2.22......... 40.00% 1.00......... 2.03......... 30.00% 1.00......... 1.86......... 20.00% 1.00......... 1.72......... 10.00% 1.00......... 1.60......... 0.01% Now compare table 1 (0% regen from spirit) with tables 2 and 3 (15% and 30% regen from spirit). Notice what this does to the higher percentages compared to table 1. FSR percentages above 50% are very unforgiving to spirit with 0% regen durning casting. However, 30% regen during casting shows a significant decrease in the spirit required to match 1 mana/5. So with 30% regen while casting you get the same equvilance at 40% in FSR as 60% in FSR with 0% regen. Lower FSR % give some benefit but not nearly as much. Finally notice what happens to the blizzard comparable gear ratio at 30% regen. The percentage increases from 33% with 0% regen to 47.30% with 30% regen. Here is a graph by Aradel for a visual representation of the tables: http://i53.photobucket.com/albums/g62/beach143/spirit_regen_equiv.png Actual equations for creating the tables above: m = x mana every 5 seconds p = % of time in FSR s = spirit k = regen while casting = .00, .15, .30 To get spirit: S(m,p) = 1.6*m/(1-p+k*p) To get mana every 5 M(s,p) = ((s/4*(1-p)+(k*(s/4)*(p)))/0.4) To get %FSR P(s,m) = ((m/5*2)-(s/4)*k)/((s/4)*(1-k)) Converting to Intellect Now that we have a solid footing of how we regenerate mana we can use this to easily convert to other aspects of the game. Here is intellect. Using table one from above lets see what it looks like: table 1.1: 0% regen while casting(normal) mana/5....... spirit........ Time spent in FSR.....mana per tick.........int per tic 1.00..........160.00.......99.00%.............................0.80...................0.05 1.00......... 16.00........ 90.00% ............................0.80...................0.05 1.00......... 8.00......... 80.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 5.33......... 70.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 4.00......... 60.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 3.20......... 50.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 2.67......... 40.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 2.39......... 33.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 2.29......... 30.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 2.00......... 20.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 1.78......... 10.00% .............................0.80...................0.05 1.00......... 1.60......... 0.00% ...............................0.80...................0.05 Because of our assumptions above we don't need more then one observation from this table, but I'd figure that its easier to understand it this way. You see that if you stack mana/5 and spirit at the correct FSR% ratios then your mana regen per tic is constant over all FSR%. This makes intellect per tic constant over all FSR%, and all we need to figure out how useful intel is the length of the fight. Here is the equation: I(r,t) = r(t/2)/15 r = mana per tick from regen modal above = (2*m/5)+(s/4*(1-p)) +( k*(s/4)*p) t = combat time in seconds In conclusion, these tables (and more importantly the mathematical model) are merely tools for us priests to understand our class better and make more informed desicions when selecting gear. My aim is to clear up this fake debate over spirit vs mana/5. The answer to the question "which is better" is NOT some flat unchanging value, but a percentage. In order to decide if x mana every 5 seconds is better then y spirit then you need to know the percentage of time in the five second rule. This percentage is what makes playing the game fun and will keep it challenging. For intellect we include a second variable, length of time in combat. So as priest healers we need to consider only two variables for a fight when deciding between spirit, mana every 5, or intellect. Those variables are length of time in combat and percentage of that time in the five second rule. Once those two variables are known then the equations above will tell you exactly which combination of spirit, mana every 5, and intellect will suit you the best. Now we are free to go out and develop better healing strategies based on the information I've presented here. Enjoy! Jundicator Created: 3/29/06 Updated: 3/31/06 - Added a blurb about innervate in post #63 on page 4 Updated: 4/3/06 - Thanks to Aradel, for the great visual representation of the tables! http://i53.photobucket.com/albums/g62/beach143/spirit_regen_equiv.png Update: 4/5/06 - added reference to Kierahale. "The Idiot's Guide to Priestly Mana Regeneration", page 5. post #87. http://forums.worldofwarcraft.com/thread.aspx?fn=wow-priest&t=755875&p=1&tmp=1#post755875 |
|
|
blindmen Сообщений: 102
|
Добавлено: 19-07-2006 11:12 |
|
Реген вне боя: spi/4 + 13 = 300/4 + 13 = 88 м/т = 44 м/сек Реген во время боя (касты чаще, чем раз в 5 сек): (300/4 + 13)*(0.15 + 0.15) = 26.4 м/т = 13.2 м/сек При срабытывании "Darkmoon Card: Blue Dragon" на 15 сек получаешь обычный реген - 88 м/т. Допустим, что мы кастуем FH непрерывно, а Darkmoon Card: Blue Dragon срабатывает идеально, то есть ровно каждый 50-й каст. Один раз за 50 * 1.5 = 75 секунд. Следовательно, раз в 75 секунд мы имеем дополнительные (spi/4 +13)*0.7 = 61.6 маны за тик на 15 сек, то есть 61.6 * 15/2 = 462 маны. Для сравнения (сколько гарантировано получим маны с реген тринкетов): Royal Seal of Eldre'Thalas -> 75 * 4/5 = 60 маны Mindtap Talisman -> 75 * 11/5 = 165 маны Shard of the Scale -> 75 * 16/5 = 240 маны |
| Страницы: 1 |
|
| priest WOW / Полезные ссылки / Математика вокруг mana/5 |